De kunstenares werd geboren in Madrid, waar ze afstudeerde aan de afdeling Schone Kunsten van de Universidad Complutense, en waar ze eveneens haar doctoraatsstudies deed.
Haar diploma in Schone Kunsten was de bekroning van een passie voor kunst die zich al van kindsbeen af toonde. Haar eerste kennismaking met de kunst had ze in het atelier van haar vader, die naast beeldhouwer eveneens restaurateur van oude kunstwerken was. Al heel jong was ze geboeid door de creatieve atmosfeer van het atelier, en het duurde dan ook niet lang voor ze zich de technieken van het houtsnijden, beeldhouwen en boetseren eigen maakte. Zowel tijdens het werk als in haar vrije tijd werden klei, steen en hout haar trouwste vrienden.
In 2003 won ze een belangrijke prijs voor beeldhouwkunst in Madrid. Het was precies dat duwtje in de rug dat ze nodig had om haar carrière definitief in een stroomversnelling te brengen. Een volgende belangrijke stap in haar artistieke traject kwam er in 2004. In de Verenigde Staten begon ze te werken voor de Aldo Castillo Gallery. Haar stukken werden tentoongesteld en verwierven een solide reputatie in belangrijke steden, zoals Chicago (Illinois), New York, Fort Wayne (Indiana) en Miami (Florida).
Haar werken werden eveneens tentoongesteld in Spanje, Frankrijk, België, Duitsland, Singapore en de Verenigde Staten. Verscheidene van haar ontwerpen maken vandaag deel uit van Amerikaanse en Europese kunstcollecties.
Ook in haar eigen land viel de kunstenares herhaaldelijk in de prijzen, en de laatste jaren kunnen kunstliefhebbers haar werken bewonderen op nationale en internationale tentoonstellingen en kunstbeurzen.
Magdalena’s recentste werken zijn gestolde emoties, gevat in brons en ijzer. Ze gaat de dialoog aan met haar favoriete materialen en puurt er creativiteit uit. Beelden en wensen ontstaan in een droomwereld reizen naar het hier en nu. De beeldhouwster toont ons een glimp van haar innerlijke wereld, vol intrigerende beelden. Ze gebruikt eeuwenoude vormen en symbolen, zoals spiralen, labyrinten, wortels en tijdsmechanismen die de mens – de echte hoofdrolspeler in haar werk – meenemen naar nieuwe horizonten, voorbij zijn grenzen, ver weg van de logheid van het dagelijks leven. Ieder stuk lijkt de zwaartekracht te trotseren, en naar een hoger waarnemingsniveau te willen stijgen. Er springt een vonk over tussen toeschouwer en kunstwerk, waarbij de emoties die we allen diep vanbinnen koesteren, aan de oppervlakte komen. Haar creaties verbeelden het verstrijken van de tijd, de intieme band tussen de mens en de aarde, een wens om de tandwielen die de wereld laten draaien te begrijpen, en er in harmonie mee te leven. Haar werken verbeelden het verlangen naar vrijheid, gevangen in de vlucht van de ziel en de ware verbondenheid tussen mensen. Daar zit de echte kracht en inspiratiebron van haar werken : de emotie krijgt vorm in de tijdloze taal van metaal dat tot leven komt.
De artiest tracht het innerlijke gevecht van elke mens te vatten, waarbij ze appelleert aan een eeuwenoud en essentieel deel van ons, dat in ons allen verborgen ligt. De verfijnde technieken waarmee ze de materialen (brons, ijzer, cortenstaal, hout en methacrylaat) bewerkt, verlenen aan haar beeldhouwwerken kracht en passie, alsook een onweerstaanbare, mysterieuze uitstraling. Al deze eigenschappen zijn terug te vinden in de sculpturen die vanaf maart in de WM Gallery te zien zijn, en die speciaal voor deze gelegenheid gecreëerd werden. Later dit jaar plant de artieste nog groepstentoonstellingen in Europa en de Verenigde Staten, en bereidt ze eveneens enkele grotere stukken voor, bestemd voor het publieke domein.