Hubert Minnebo

minnebo_75_004

 

Hubert Minnebo (Brugge, °1940)

Sinds de tijd dat hij met ondermeer Octave Landuyt, zijn leermeester en leider, en enkele collega’s deelnam (in 1963) aan de Biënnale der Jongeren in Parijs, heeft Hubert Minnebo een boeiende kunstevolutie doorgemaakt.

We kennen Minnebo initieel van zijn muurpanelen en tweedimensionale reliëfs. Deze werken hebben nadien ook de derde dimensie verworven, die ze eigenlijk al sinds het begin in zich droegen. Deze driedimensionale werken in brons, vervaardigd door middel van de zogenaamde “verloren-was techniek”, tonen een buitengewone monumentaliteit, zelfs in de kleinere formaten zoals ze hier vandaag te zien zijn.

Sommigen onder jullie zullen zijn beelden kennen uit de Musea van Oostende, het Middelheim museum hier in Antwerpen of het Palais Stoclet in Brussel, maar vanavond krijgt u een exclusieve preview van het gloednieuwe werk van Hubert Minnebo.

Na het maken van schilderijen en aluchromie, aluminium en koperen reliëfs, heeft Minnebo zich vanaf 1970 toegelegd op het gieten van bronzen beelden volgens de methode van de verloren was. Dit is een complexe en tijdrovende ambachtelijke werkzaamheid, waarbij het oorspronkelijke concept van de kunstenaar wordt omgezet van een idee in bijenwas of synthetische was naar een model in brons.

Het brons gieten is een zware procedure die vandaag meestal uitbesteed wordt aan gespecialiseerde bronsgieterijen. Minnebo, echter, doet dit nog altijd zelf in zijn eigen atelier.

Afgebeeld door de robuuste beelden zijn abstracte assemblages waarbij lijnenspel er in sommige ontwerpen voor zorgt dat verschillende vormen in elkaar passen. We kunnen dierlijke en antropomorfe vormen herkennen. Belangrijk is altijd naar de titel van het werk te kijken, aangezien deze boekdelen spreken over de werken in kwestie.

Het mooie en inspirerende aan deze kunstwerken is dat ze erg persoonlijk zijn. De onderwerpen zeggen veel over de kunstenaar. Zo bevatten veel van de beelden een kunstig verwerkte letter C. Deze zogenaamde C-beelden verwijzen naar de eerste letter van Chris, zijn vrouw en muze. Daarnaast vertellen zijn beelden ook een verhaal dat aansluit bij de vele ervaringen die Minnebo heeft opgedaan in de culturen van het Verre Oosten, Egypte en Latijns-Amerika.

Een laatste typische aspect van Minnebo’s beelden is het zogenaamde Minnebo-hoofdje: een gestileerd en in tweeën gedeeld gelaat, dat glanst als een gepolijst gouden masker. Bij zo goed als alle sculpturen hier vanavond getoond is dit hoofdje zichtbaar.

Naast de sculpturen worden ook kunstjuwelen getoond. Vanaf 1975 legt Minnebo zich toe op creaties van gouden juwelen en ook deze vervaardigt hij ambachtelijk volgens de methode van de verloren was. Hij probeert de monumentaliteit van zijn beelden over te dragen op het veel kleinere formaat van zijn kunstjuwelen die hij dan ook draagbare sculpturen noemt. Het zijn echt kleine kunstwerkjes.