Cathalijn Wouters

Expositie ‘Body Language’ in de WM Gallery

Cathalijn Wouters (NL, Tilburg, 1955), die haar atelier heeft bij de Amsterdamse rivier ‘t IJ, toont nu haar werk voor het eerst langs de rivier de Schelde in Antwerpen en wel op de duo tentoonstelling ‘Body Language’.

Met de deelname van Magdalena F. Merino uit Madrid wordt even een dialoog gemaakt die een historische connectie op eigentijdse wijze leven inblaast. Want was het immers niet Rubens die als  schilder (en diplomaat) naar het Spaanse hof afreisde in 1628, daar Velázquez ontmoette en tevens Titiaan bestudeerde in de collectie van Philips IV? Veel van de opdrachten die Rubens kreeg worden nu nog in het Prado museum bewaard. Zelfs een late stijl van Rembrandt is duidelijk beïnvloed door de connecties tussen Noord en Zuid. De verbinding tussen Amsterdam, Antwerpen en Madrid krijgt met deze expositie dus een nieuwe invalshoek: twee sterke vrouwen exposeren hun werk! Zoals de Noordelijke en Zuidelijke Nederlanden zich hebben vrijgevochten van de Spanjaarden, zo heeft de vrouw zich in de twintigste eeuw vrijgevochten uit de mannelijke dominantie. De kunst is bij uitstek een domein geweest waarin de vrouw sindsdien met succes heeft gestreden. Zoals de Belgische filosofe Luce Irigaray in de jaren ’70 een pleidooi heeft gedaan voor het ontwikkelen van een ‘ecriture feminine’ in taal, zo kun je Wouters werk opvatten als een visueel equivalent daarvan. Deze expositie getuigt van vrouwelijke kracht!

Cathalijn Wouters verkent al jaren vormentaal en lichamelijke gestalten en daarmee Body Language in haar tekeningen. Het werk is een dialoog met de picturale traditie, maar zij tracht op eigenzinnige wijze door de gestalte van uiterlijke vormen te doorgronde, te vertalen en interpreteren, om zo het innerlijke te onthullen. Haar werk concretiseert dus uiteindelijk zelfs de mysteries van de emotie en bespiegelt de  condition humaine.  Een voorbeeld van haar studie in Body Language kan gegeven worden door het tekenen dat Wouters in het verleden heeft gedaan bij bijvoorbeeld het Dutch National Ballet of Amsterdam naast choreograaf  Hans van Manen. Dit proces van intuïtief tekenen en beweging bestuderen gaat gepaard met het denken leren uitschakelen.  Op deze expositie zijn recente werken te zien die, naast een thema als ‘Eros’, een meer intuïtieve pluriformiteit laten zien. De tekeningen zijn eenvoudig, maar met kunde en kracht vangt Wouters essenties in slechts enkele belijningen!  Bezien we een werk van Wouters nader, dan valt de vlekkeloze integratie op van “barokke” lyriek met “Hollandse” precisie. Wouters werkt met speciale door haar geselecteerde penselen uit China die haar precies geven wat ze nodig heeft.

Cathalijn Wouters ‘A woman like a man like a woman’ 2016. Inkt op papier. 45×63 cm.

Jarenlang heeft Wouters haar hand en handschrift gecultiveerd om in staat te zijn haar tekeningen de expressiviteit te geven die rechtdoet aan haar innerlijke visie. Via het artistieke proces is zij meer en meer in haar kracht komen te staan. Op deze wijze geeft zij  haar visie op wat een sterke vrouw is. Louise Bourgeois is in dit verband een lichtend voorbeeld voor Wouters. Steeds meer richt Wouters zich, naast het voor haar “klassieke” medium tekenkunst, daarnaast op werken in olieverf op doek. Graag combineert zij daarbij ook materialen als was en houtskool. Dit medium stelt haar voor uitdagingen en nieuwe mogelijkheden van zelfexpressie. Haar tekeningen worden steeds meer van binnenuit gemaakt en minder naar model, waardoor de beeldtaal nog meer wint aan bevlogenheid en directheid! Het werk moet in het echt gezien worden opdat de tekening opnieuw tot een beleving wordt.

Maarten Socrates